Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, March 13, 2009

Kapal Terbang Kertasku

Hari ni ialah hari last aku attend lab genetics. Erk, da habis semester eh? Owh, rase cuak pulak tiba-tiba bila nak masuk sekolah. So sebagai eksperimen terakhir hari ni aku dan rakan2 telah berusaha mengenalpasti human karyotype. Dinyatakan di sini eksperimen ini tidak sesuai untuk mereka yang mengalami masalah dari segi jasmani dan rohani seperti masalah berkaitan anger management, Obsessive-Compulsive Personality Disorder, ataupun masalah berkaitan mata seperti juling air, juling tanah dan juling angin. Mari kita lihat eksperimen yang begitu mencabar kesabaran ini:



gam



gunting



lab manual



gambar kromosom yang bersepah

Dah ada bahan-bahannya, jom start bereksperimen!


Step 1: Ni lah step yang paling mencabar mata. Kita identify dalam banyak2 kromosom, ni kromosom nombor berapa berdasarkan sifat-sifat pada p dan q arm nye.



Step 2: Dah selesai identify maka boleh la digunting mengikut kehendak hati.



Step 3: Dah siap gunting terus je tampal kat tempat yang disediakan. Takut-takut kalau terbang ditiup angin, dah susah la pulak.


Step 4: Suruh Rahika amik gambar aku yang berpura-pura khusyuk ni.



Step 5: Inilah hasilnya setelah siap mengenalpasti kedudukan kromosom.



Step 6: Masalah dikenalpasti. Pesakit mengalami Kleinfilter Syndrom XXY.

Yeah, maka berjayalah lab pada hari ni. Huhu! Ok lah. Esok pagi aku kena bangun lebih awal dr biasa sebab nak bersiap-siap pergi Rawang pulak. Ada program bengkel untuk student SPM. Kira first time la ni nak ajar chemistry sedangkan selama ni ajar biology je. Emm tak tau la berjaya ke tak tapi doakan lah para pelajar tu terang hati dapat faham apa yang aku cuba nak sampaikan. Bi taufiq wa najjah! Permisi~

No comments: