Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, January 28, 2009

Liana dan Pokok Mangga Ajaib

Orang tua-tua kata tak semua orang boleh tanam bunga. ‘Tangan sejuk’ je kalau tanam bunga boleh hidup. ‘Tangan panas’ yang tanam mesti tak hidup pokok tu. Ye ke? Macamana nak tau tangan kita panas ke sejuk? Mungkin tangan panas tu sebab dia demam so tak larat nak siram lalu pokok pun mati. Emm... maybe?

So aku telah pun membuat satu eksperimen untuk mengenalpasti tangan aku ni kategori tangan panas ke tangan sejuk. Hehe..

Tajuk: Mengenalpasti tangan panas dan tangan sejuk.

Objektif: Untuk menambah bilangan pokok buah-buahan di halaman rumah.

Bahan:
Sebiji mangga madu
1.5 L air
Cangkul tanam bunga

Kaedah:
1. Raya 2 tahun lepas aku dan family pergi beraya rumah saudara kat Bkt. Changgang, Sepang. Kebetulan pokok mangga madu depan rumah dia berbuah dengan lebatnya. Maka dengan suke hati tuan rumah telah mentapau 3-4 bijik untuk dibawa balik.
2. Aku memang suke ratah bijik mangga. Jadi biasanya aku akan jadi orang terakhir makan mangga.. (kawan aku kate kalau abeskan makanan nanti dapat suami soleh. Kawan korang ade yang ckp mcm tu tak?)
3. Tiba2 aku terpikir nak tanam bijik mangga tu. Lalu aku pun amik cangkul dan tanam bijik tu dengan rasa gumbira dan harapan yang meninggi.. (Nanti aku dah beranak pinak boleh la aku kerek kat diorang kalau pokok ni berbuah)
4. Lepas tu aku pun balik kolej. Kisah bijik mangga tu pun aku lupakan.
5. Pada satu weekend aku balik rumah. Tiba2 abah kata “Lia, alihkan pokok mangga kau tu. Nanti ayam patuk.”
6. Hah? Bijik mangga aku hidup??
7. Dengan senyuman yang lebar dan rasa bangga yang berbara-bara aku pun alihkan pokok tu betul-betul sebelah beranda depan rumah aku. Sapa2 tanam pokok kurang sedepa dari pokok aku tu aku cabut pokok tu! Serius..
8. Sekarang pokok mangga aku dah berumur 2 tahun. Tinggi melampai dah. Tak sabar nak tunggu pokok tu berbuah..


Kesimpulan:
Tangan sejuk ke panas ke.. who cares? Pokok tu kan milik Allah. Aku tukang tanamkan je..
Huhu.. Chill!!!


Gambarajah atas:
Pokok mangga berusia beberapa bulan

No comments: